Veelgestelde Vragen (FAQ)

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op!

Wat zijn houtpellets?
Wat zijn de verschillen tussen witte en bruine pellets?
Aan welk keurmerk voldoen de producten?
Wat zijn Pini Kay briketten en waar kan ik ze voor gebruiken?
Is DETO pellets geopend tijdens winkeltijden?
Hoe kan ik betalen?
Wat zijn de afhaal- en bezorgopties?
Hoe werkt retourneren?
Ik heb een klacht
Wat zijn houtpellets?

U leest alles over onze houtpellets op deze pagina.

Wat zijn de verschillen tussen witte en bruine pellets?

U leest alles over het verschil tussen witte en bruine houtpellets op deze pagina.

Aan welk keurmerk voldoen de producten?

De Din Plus norm

Het Din Plus keurmerk voor houtpellets staat voor schoon, onbehandeld hout met een hoog rendement. Al meer dan 15 jaar is din plus een internationaal erkend keurmerk voor pellets en wordt uitgegeven door het Duitse TUV. Het keurmerk wordt zowel voor particulier en industrieel gebruik uitgegeven. Strenge eisen worden gesteld aan de pelletkorrels en de pelletproducenten. Om de kwaliteit te bewaken worden producenten jaarlijks gecontroleerd door een onafhankelijke partij om zo de hoogste kwaliteit te kunnen blijven garanderen.

Eisen Din plus pellets:
I. Afmetingen: diameter en lengte
II. Duurzaamheid
III. Dichtheid
IV. Vochtigheidsgraad
V. Rendement
VI. As-gehalte: <0.5%

De EN Plus A1 norm

Sinds 2010 staat het EN Plus A1 keurmerk garant voor de hoogste kwaliteit houtpellets. Het keurmerk komt voort uit een Europees initiatief om één keurmerk te gebruiken voor de beste pellets van Europa. Om in aanmerking te komen voor dit keurmerk, wordt de hele waardeketen van toeleveranciers tot producenten gecertificeerd. De minimale waardes waaraan een EnPlus pellet moet voldoen zijn officieel vastgelegd. Jaarlijks wordt de kwaliteit van de pellets door een onafhankelijk onderzoeksinstituut gecontroleerd. Het grootste verschil ten opzichte van het Din Plus keurmerk is het feit dat de herkomst van de pellet altijd bekend is. EN PLUS/A1 Pellets met een En plus a1 keurmerk zijn van de hoogste kwaliteit en bieden je altijd een gegarandeerde kwaliteit. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste waardes waaraan een pellet aan voldoet.

Minimale waardes
VII. As gehalte van minder dan 0,7%
VIII. Minimale verbrandingswaarde van 4.7 KWh
IX. Constante kwaliteit van houtpellets

Waarom FSC?

Wist u dat er per minuut 36 voetbalvelden aan bos verdwijnt? Dit gebeurt vooral in tropische bossen in de Zuid-Amerikaanse Amazone, het Afrikaanse Congobekken en Zuidoost-Azië. Ontbossing zorgt op jaarbasis voor 15% van de wereldwijde CO2-uitstoot en speelt dus een grote rol in klimaatverandering. Daarnaast is 80% van alle dieren op de wereld afhankelijk van het bos, evenals miljoenen mensen die in het bos leven of werken.

Verantwoord bosbeheer
Het FSC-systeem zorgt ervoor dat de bossen op onze wereld door middel van verantwoord bosbeheer behouden kunnen blijven. Met verantwoord bosbeheer doelen wij op bescherming van het leefgebied van planten en dieren en respect voor de rechten van de lokale bevolking en bosarbeiders. Maar ook op hout oogsten en geld verdienen mét behoud van het bos. Een goed beheerd bos loopt minder risico om gekapt te worden voor andere doeleinden, zoals het aanleggen van palmolie- of sojaplantages en mijnbouw.

Gebruik dus FSC
Door FSC te gebruiken, draagt u direct bij aan de bescherming van onze wereldwijde bossen en aan een gezonde leefomgeving voor mens en dier wereldwijd. Omdat u het bos op deze manier economische waarde geeft, zorgt u ervoor dat het behouden blijft. En dat is belangrijk, want u wilt toch ook eeuwig blijven genieten van zowel onze bossen als van de natuurlijke producten hout en papier?

Wat doet FSC

De Forest Stewardship Council (FSC) is een internationale organisatie die zich inzet voor behoud en verantwoord bosbeheer wereldwijd. FSC spreekt van verantwoord bosbeheer wanneer op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met de ecologische, sociale en economische aspecten die bij bosbeheer horen. FSC heeft dit op een transparante wijze geregeld. Mede hierdoor wordt FSC gesteund door alle grote milieu- en ontwikkelingsorganisaties. En daarin is FSC uniek!

Hout- en papierproducten die afkomstig zijn uit een FSC-gecertificeerd bos zijn herkenbaar aan het FSC-label. Om er zeker van te zijn dat producten met dit keurmerk daadwerkelijk uit een verantwoord beheerd bos komen, moeten alle schakels in de handelsketen van het product worden gecertificeerd. Pas wanneer bijvoorbeeld een bosbeheerder, papierfabriek, papiergroothandel en drukkerij aan kunnen tonen zich aan de regels van FSC te houden, kan een product als FSC worden verkocht en mag het FSC-logo erop geplaatst worden. De certificering van deze bedrijven gebeurt door onafhankelijke certificeerders.

Hoe meer vraag er is naar FSC-producten, hoe meer hectaren bos volgens de richtlijnen van FSC beheerd zullen worden. En hoe meer de mensen en dieren die van het bos afhankelijk zijn hiervan zullen profiteren!

Wat zijn Pini Kay briketten en waar kan ik ze voor gebruiken?

U leest alles over Pini Kay houtbriketten op deze pagina.

Hoe kan ik betalen?

Betaalmogelijkheden

Contante betaling of PIN

Bestellingen die bij ons worden afgehaald, kunnen contant of via PIN voldaan worden.

Directe bankoverschriving

Maak je betaling rechtstreeks over op onze bankrekening. Gebruik je bestelnummer als betalingsreferentie. Je bestelling wordt verzonden als wij de betaling ontvangen hebben.

iDEAL

Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U rekent af in de vertrouwde mobiel bankieren app of internetbankieromgeving van uw eigen bank. Betalen zoals u eigenlijk al gewend bent.

Wat zijn de afhaal- en bezorgopties?

Vanaf een 1/2 pallet pellets of briketten kunt uw bestelling via de webshop laten bezorgen. Heeft u een bestelling die een kleinere hoeveelheid heeft, en u wilt het toch graag bezorgd hebben, neemt u dan contact met ons op over de mogelijkheden.

Afhalen

Na dat u een bestelling geplaatst heeft en u kiest voor de optie afhalen, nemen we z.s.m. contact met u op om de afhandeling van uw bestelling met u af te stemmen.

Bezorgen

Voor het bezorgen werken we samen met externe expediteurs. We streven er naar om uw bestelling dezelfde dag nog bij de expediteur aan te bieden, zodat de producten binnen 2-3 werkdagen geleverd kunnen worden.

Pallets worden in principe tot aan de deur op de stoep geleverd, die toegankelijk is via een harde, vlakke ondergrond. De bezorger zal met u overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Wilt u dat we de zending afleveren op een andere plaats dan uw woon/bedrijfsadres, zoals een bungalowpark of camping, dan geldt dat we leveren tot aan de poort. Ook hier kan na overleg gekeken worden wat de mogelijkheden zijn.

Voor zendingen naar de waddeneilanden en Zeeuws-Vlaanderen, gelden andere tarieven. Voor informatie hierover kunt u contact met ons opnemen.

Hoe werkt retourneren?

U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 47,20 per pallet, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via info@stookgroen.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is.

Ik heb een klacht

We raden je aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar info@stookgroen.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om je geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr . Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om je klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.

Menu